Aktualności

Śluza w Przegalinie

XIX-wieczna śluza w Przegalinie to śluza regulująca obecny bieg Wisły od 1895 r.

Historia powstania śluzy w Przegalinie nierozerwalnie związana jest z budową przekopu Wisły w latach 1889-1895. Wtedy to powstała konieczność oddzielenia starego koryta Wisły (Wisły Gdańskiej) od jej nowego nurtu (Wisły Przekop) urządzeniem hydrotechnicznym. Śluza oprócz regulacji wód Wisły miała także zapewnić swobodne przeprawianie się przez nią statków – tzw. śluzowanie. Dlatego w Przegalinie w 1894 r. wybudowano 2 śluzy: jedną małą dla tratew oraz drugą dużą dla żeglugi. W miejscu śluzy dla tratew w latach 1975-1980 wybudowano nową śluzę żeglugową i nadano jej nazwę – Południowa. Dotychczasową, starą śluzę żeglugową, zwaną Północną, zamknięto. Stała się ona obiektem zabytkowym.

Zabytkowa Śluza Północna jest śluzą komorową, o konstrukcji mieszanej. Płyta fundamentowa wykonana jest z betonu i posadowiona na ruszcie z pali drewnianych wbitych do rzędnej 14,80 m. Monolityczne ściany obu głów śluzy oraz komory wykonane są z cegły. Pierwsze wrota od wody górnej są wrotami przeciwpowodziowymi. Chronić mają dolne stanowisko od wielkich wód występujących na Wiśle. Wrota posiadają konstrukcję stalową ze zbiornikami wypornościowymi. Drugie wrota usytuowane są w niższej części śluzy i stanowią normalne wrota eksploatacyjne.

Śluza Północna od początku istnienia (od 1895 r.) uruchamiana była układem mechaniczno-hydraulicznym napędzanym przez dwie lokomobile, następnie zastąpione przez silnik elektryczny. Stacja napędowa mechanizmów hydraulicznych wrót znajdowała się (i znajduje obecnie) w osobnym budynku po prawej stronie śluzy. W budynku tym zachowały się oryginalne urządzenia z końca XIX wieku. Między innymi: pompa tłokowa z napędem spalinowym, cylinder z obciążonym tłokiem do wywoływania właściwego ciśnienia czynnika pędnego, system przewodów rurowych i zaworów.

Nowa Śluza Południowa natomiast (po prawej), to czynna i obecnie eksploatowana śluza, przez którą przeprawiają się wszystkie jednostki (małe i duże) między Wisłą Martwą a Wisłą bieżącą. Przegalina jest więc takim małym okienkiem na śródlądowej drodze wodnej, łączącym Gdańsk z resztą kraju.





Możliwość zwiedzania: w sezonie (01.06 – 30.09) w godzinach pracy Śluzy Południowej, tj. pon. – piąt.: 7.00 – 19.00 oraz sob., niedz. i święta: 9.00 – 17.00,

poza sezonem również w godzinach pracy Śluzy, tj. pon. – piąt. 7.00 – 15.00.

W kwietniu 2011 r. rozpoczęła się przebudowa śluzy z budową mostu zwodzonego nad kanałem, który będzie pierwszym w historii, zbudowanym od podstaw ruchomym mostem drogowym między Wyspą Sobieszewską a stałym lądem. Obiekt ma mieć nośność klasy C, co m.in. pozwoli
na utworzenie nowych linii autobusowych i dojazd samochodów ciężarowych do późniejszej budowy mostu zwodzonego między Wiślinką a Sobieszewem. Wykonawcą jest firma Mostostal Warszawa SA, zaś sama inwestycja, obejmująca także przebudowę układu drogowego ul. Akwenowej, ma zostać zrealizowana do połowy maja 2012 r. i opiewa na kwotę 14,12 mln zł.

Wiadomości zaczerpnięte z niżej wymienionych stron:

http://turystyka.wyspa.pl/zabytki/sluza_przegalina.html

http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Aluza_w_Przegalinie

pozdrawiam