Aktualności

Augustów – kuracjusz24.pl

Augustów – miasto na prawach gminy w województwie podlaskim. Według podziału fizycznogeograficznego miasto jest położone w zachodniej części Równiny Augustowskiej, wchodzącej w skład Pojezierza Litewskiego, nad rzeką Nettą, pomiędzy 7 jeziorami Necko, Białym, Rospuda Augustowska, Sajenek, Studzieniczne, Kalejty i Sajno. Obok miasta przepływa najkrótsza rzeka świata – Klonownica (wpisana do ksiegi Guinessa). Augustów od wschodu, południa i północy otoczony jest Puszczą Augustowską, leżącą w znacznej części (ponad 114 tys. ha) na terenie Zielonych Płuc Polski.

Odległości

Odległość do granic państwowych w linii prostej wynosi w przybliżeniu:

z Białorusią – 35 km, Litwą – 37 km, Rosją – 60 km.

Odległości drogowe do większych miast w Polsce i sąsiednich państwach:

• Suwałki – 33 km
  • Warszawa – 254 km
  • Gdańsk – 366 km

Informacja turystyczna

Centrum Informacji Turystycznej w Augustowie, Rynek Zygmunta Augusta 44, 16-300 Augustów

tel. 087/ 643 28 83
fax 087/ 644 60 59

Szlaki piesze, rowerowe i kajakowe

SZLAK PAPIESKI

9 czerwca 1999 roku Ziemię Augustowską odwiedził gość niezwykły Ojciec Jan Paweł II. Na pamiątkę owego spotkania wytyczono trasę, którą przebył Piotr naszych czasów na pokładzie statku Żeglugi Augustowskiej. więcej»

Wokół Jeziora Białego i Studzienicznego długość 22,7 km, kolor NIEBIESKI

Trasa: Augustów- Przewięź- Swoboda- Studzieniczna- Augustów

Wycieczka rozpoczyna się na wprost przystanku kolejowego Augustów- Port. Szosą Augustów- Suwałki mijamy most na Klonownicy i na zakręcie skręcamy z szosy w drogę żwirową, przecinając tory kolejowe i wjeżdżajac w las. Przy pobliskim rozstaju zbaczamy w prawo- za znakami szlaku żółtego- kierując się prosto na wschód w pobliżu brzegów Jeziora Białego. Droga zbliża się do jeziora. Przejeżdżamy obok gajówki, przy której żółty szlak prowadzi nas do jeziora Kalejty (rezerwat). więcej»

Znad Jeziora Sajno – długość 21,4 km, kolor ŻÓŁTY

Trasa: Augustów- Sajenek- Rezerwat „Stara Ruda”- Jezioro Sajno- Białobrzegi- Augustów

Trasa rozpoczyna się przy budynkach Starej Poczty ul. Wybickiego. Dalej ul. Legionów ścieżką rowerową wzdłuż Kanału Augustowskiego. Docieramy do szosy Augustów- Lipsk. Skręcamy w lewo i mijając most, za którym szlak skręca w prawo w kierunku jez. Sajno (droga do Ośrodka „Królowa Woda”) Szlak biegnie prosto drogą leśną w kierunku biwaku Słoneczna Polana. Po około 1 km w pobliżu biwaku Słoneczna Polana szlak skręca w lewo, w kierunku Kanału Bystrego. więcej»

Trasa: Białobrzegi – Netta II – Netta I – Tajno Łanowe – Kopiec – Gliniski – Białobrzegi

Trasa ta biegnie poprzez teren trzech gmin Powiatu Augustowskiego: Augustów, Sztabin, Bargłów Kościelny. Teren ten, w opinii krajoznawców i przyrodników jest unikalny. Zachowało się tu wiele rzadkich gatunków roślin charakterystycznych dla obszarów podmokło – bagiennych. więcej»

Szlak rowerowy Rzeki Rospudy – długość 49,2 km, kolor ZIELONY

Trasa: Augustów – Uroczysko Św. Miejsce – Dowspuda – Augustów Trasa rozpoczyna się przy skrzyżowaniu asfaltowej drogi Augustów – Raczki i gruntowej Mazurki – Biernatki.

Na pierwszym leśnym rozwidleniu wybieramy drogę w prawo. Po krótkim czasie docieramy do pola namiotowego, dawniej miejsca spławu drewna. Na szlaku napotkamy Uroczysko – Święte Miejsce. Nad rzeczką Jałówka zbudowano drewnianą kapliczkę ogrodzoną drewnianym płotkiem. Przed furtką znajduje się monumentalny świątek. Z tyłu – skupisko drewnianych i kamiennych krzyży. więcej»

Trasa: Augustów- Białobrzegi- Rezerwat jez. Kolno – Augustów

Trasę należy rozpocząć nieopodal przystanku PKS w miejscowości Białobrzegi i tuż nieopodal skręcić w leśną drogę. Szlak jest oznakowany kolorem czerwonym, więc nie powinno być problemów z odnalezieniem właściwej drogi. Należy kierować się na południe w kierunku miejscowości Bór i Gabowe Grądy, które zamieszkują staroobrzędowcy. więcej»

Szlak rowerowy „Na Powstańce” – długość 18,9 km, kolor CZARNY

Trasa: Przewięź –Uroczysko Powstańce – Strękowizna – Przewięź

Szlak rozpoczyna się w Przewięzi przed polem namiotowym „Patelnia”. Szlak biegnie prosto drogą żwirową w kierunku Uroczyska Powstańce. Po 7 kilometrowym odcinku docieramy do uroczyska. Widzimy pomnik powstańców, miejsce kuźni z1863 roku. Za skrzyżowaniem most na rzecze Blizna. więcej»

Szlak rozpoczyna się w Sajenku. Na moście nad przesmykiem łączącym jeziora Sajenek i Staw Sajenek. Szlak biegnie drogą żwirową w lewo, wzdłuż brzegu Stawu Sajenek. Szlak biegnie drogą żwirową po około 1 km lekko skręca w prawo. Dalej biegnie prosto obok linii działkowych. Mijamy tablicę z napisem „Leśniczówka Czarny Bród”. więcej»

Szlak przebiega przez Grecję – Słowację – Polskę – Litwę – Estonię – Finlandię – Norwegię Suwalski odcinek szlaku R-11 jest pierwszym w Polsce oznakowanym fragmentem tej trasy. Znaki szlaku mają zawsze zieloną obwódkę, literę R oraz numer szlaku w kolorze zielonym Jak można zauważyć, szlak R-11 w większości prowadzi drogami asfaltowymi. więcej»

Szlak kajakowy rzeki Rospudy

Jest to szlak dla spragnionych wrażeń miłośników kajakarstwa. Charakter rzeki jak i jej otoczenie są bardzo zróżnicowane. Momentami Rospuda zdaje się być rzeką górską. Taki charakter nadają jej wysokie zalesione brzegi i kamieniste dno. więcej»

Szlak kajakowy rzeki Netty i Kanału Augustowskiego

Jest to trasa trochę zapomniana, choć bardzo ciekawa. Może być przedłużeniem dwóch innych szlaków regionu w kierunku Biebrzy – Rospudy i Czarnej Hańczy. Stanowi, także doskonałą alternatywę wobec tych najbardziej uczęszczanych. więcej»

Szlak kajakowy rzeki Biebrzy

Biebrza to szczególne miejsce, o niepowtarzalnych walorach krajobrazowo-przyrodniczych. Jest to raj dla ptactwa i jego miłośników, można spotkać tutaj wiele rzadkich gatunków np. myszołowa włochatego, rycyka, bataliona, bobra, łosia, wilka i jenota. Zadziwiać także może szata roślinna charakterystyczna dla terenów podmokłych. Jest to szlak stosunkowo łatwy i spokojny, wymarzony dla entuzjastów ciszy i przyrody. Kłopot w trakcie jego przemierzania może sprawić mała ilość pół biwakowych. więcej»

Szlak kajakowy Rzeki Czarna Hańcza i Kanału Augustowskiego

Jest to jeden z najbardziej znanych szlaków kajakowych w Polsce. Jego największym atutem jest to, że położony jest prawnie w całości na leśno-pagórkowatym terenie Puszczy Augustowskiej. Trasa rozpoczyna się w Wigierskim Parku Narodowym. Trasa tego szlaku nie jest zbyt uciążliwa, jednak można spotkać nieliczne przeszkody w postaci powalonych drzew, da się jednak je opłynąć. więcej»