Uwaga na ukryty cukier! - kuracjusz24.pl

Rehabilitacja Sanatorium

Sanatoria i uzdrowiska

Sanatorium turnusy rehabilitacyjne

Sanatorium Last minute

Uwaga na ukryty cukier!

Uwaga na ukryty cukier!

Uwaga na ukryty cukier!

Badacze wyliczają, że średnio każdego dnia możemy spożywać nawet do 25 łyżek cukru. Jeśli myślisz – „mnie to nie dotyczy, bo nie jem słodyczy i nie słodzę kawy ani herbaty”, to jesteś w wielkim błędzie. Wiele produktów żywnościowych, które uważamy za zdrowe, w rzeczywistości mają więcej cukru, niż nam się wydaje.

Kiedy słodzimy herbatę czy kawę dokładnie wiemy ile cukru spożywamy. Ale kiedy jemy płatki śniadaniowe z jogurtem czy frytki z keczupem, to nawet nie podejrzewamy, że pakujemy w siebie spore ilości cukru. Tym sposobem dajemy złapać się w pułapkę ukrytego cukru.

Wszędobylski cukier

Cukier występuje pod wieloma nazwami. Warto zachować czujność, kiedy na liście składników widzimy syrop z agawy, syrop

DUŻO cukru to: 10 g węglowodanów lub więcej w 100 g produktu
MAŁO cukru to: 2 g węglowodanów lub mniej w 100 g produktu
Jeżeli zawartość węglowodanów mieści się między 2 a 10 g na 100 g, oznacza to średnią zawartość cukru w produkcie.

fruktozowy, glukozowy lub glukozowo-fruktozowy, dekstrozę, glukozę, laktozę, melasę. Jeśli te nazwy pojawiają się wśród wymienionych składników produktu, albo produkt zawiera więcej niż 4 g cukru, zostaw go na półce w sklepie.

Płatki śniadaniowe

Płatki śniadaniowe z mlekiem lub jogurtem – trudno wyobrazić sobie prostsze do przyrządzenia, a przy tym zdrowe śniadanie. Niestety nie do końca. Według wyliczeń niemieckiej organizacji konsumenckiej Foodwatch płatki śniadaniowe zawierają sporo cukru – nawet do 30 proc. W orientacyjnym przeliczeniu daje to cztery-pięć łyżeczek na porcję. Szczególnie słodkie są popularne – szczególnie u dzieci – kolorowe mieszanki zawierające cukier, syropy i kandyzowane owoce. Dietetycy zalecają, by kolorowe kółeczka, czekoladowe kulki i „poduszkowce” wypełnione słodkim nadzieniem traktować jak słodycze, po które sięgamy od czasu do czasu. A najlepszym rozwiązaniem jest przygotowywanie własnej mieszanki musli i unikanie słodkich, kolorowych płatków śniadaniowych! Śniadanie w w postaci płatków owsianych, kukurydzianych czy żytnich, sprawi że będziemy mieć energię na co najmniej 3 godziny i dostarczymy swojemu organizmowi witamin i składników mineralnych.

Puszka pandory

Analizując skład przetworów w puszkach można zauważyć, że wiele z nich zawiera ukryte cukry, które są stosowane w trakcie procesu produkcyjnego, tak, by okres przydatności produktów do spożycia był dłuższy. Podobnie jest w przypadku owoców. Syrop, w którym zanurzone są kawałki ananasa czy brzoskwiń to nic innego, jak rozpuszczony w wodzie cukier. To dodatkowo zwiększa znacznie ich kaloryczność.

Sosy sałatkowe

Wiele osób jest zaskoczonych, kiedy dowiadują się, jak dużo cukru zawierają gotowe sosy do sałatek. Najwięcej na sumieniu mają wersje niskotłuszczowe typu „light”– producenci usuwają tłuszcz z sosu sałatkowego, a w zamian dodają cukier i sól, by poprawić smak sosu. W rezultacie kalorie z beztłuszczowego sosu sałatkowego pochodzą prawie wyłącznie z cukrów prostych. Czasami tylko 2 łyżki sosu sałatkowego dostarczają aż 8 g cukru (2 łyżeczki). Domowej roboty sosy – z soku z cytryny i oliwy z oliwek, z dodatkiem przypraw i ziół – są o wiele lepszym rozwiązaniem.

Cukier w pomidorze

Cukier jest często dodawany do przetworów pomidorowych w celu złagodzenia ich kwaskowatego smaku. Jest to szczególnie często stosowane, gdy pomidory są zbierane zbyt wcześnie. Największym grzesznikiem wśród pomidorowych przetworów jest keczup. Według danych amerykańskiego Departamentu Rolnictwa popularne sosy pomidorowe mogą zawierać aż 27 g cukru na 100 g produktu.

(Nie)zdrowy jogurt

Większość z nas uważa jogurt za smaczną i zdrową przekąskę. Jednak nie zawsze tak jest. Jogurty owocowe mają zazwyczaj więcej cukru niż owoców, a wsad w nich zawarty ma bardzo mało wspólnego ze świeżymi owocami. Warto podkreślić, że kubek (330 g) owocowego jogurtu zawiera ok. 45 g cukru, czyli mniej więcej 9 łyżeczek cukru. Dlatego zamiast jogurtu smakowego warto postawić na wersję naturalną – z dodatkiem owoców, orzechów lub miodu, smakuje świetnie, ma niewiele kalorii, a dostarcza wiele cennych składników odżywczych.

Dietetyczne batoniki

Jeżeli myślisz, że popularne batoniki „musli” to idealna przekąska w ciągu dnia, to jesteś w błędzie. Większość z tych „dietetycznych” przekąsek są nafaszerowane cukrem. Fakt – mogą zawierać zdrowy błonnik i bakalie – ale jednocześnie przepełnione są wieloma różnymi rodzajami węglowodanów. Na przykład 30-gramowy batonik może zawierać nawet 3 łyżeczki cukru. Dlatego, w momentach nagłego głodu lub spadku energii, lepiej zjeść garść orzechów. 

Pieczywo

Choć trudno w to uwierzyć, to pieczywo również zawiera cukier. Zawartość cukrów w pieczywie zależna jest od ilości tych związków w mące, ale także od ilości dodanego cukru w trakcie pieczenia. W różnych rodzajach pieczywa pszennego zawartość cukrów może sięgać nawet 60 proc., podczas gdy w pieczywie żytnim ilość te nie przekracza 4-58 proc. Oczywiście najwięcej cukru mają wyroby ciastkarskie – więc jeżeli dbasz o linię, to zrezygnuj z francuskich rogalików, chleba bananowego, czy z dodatkiem bakalii. Postaw napieczywo z pełnoziarnistej mąki żytniej, które zapewni ci sporą dawkę energii, witamin, składników mineralnych oraz zdrowego błonnika.

Ekologia.pl (Joanna Szubierajska)
źródła:
www.health24.com, „10 foods with hidden sugar”
BBC News, “How much sugar is hiding in your food?”
Fundacja PRO-TEST „Ukryty cukier”
Słowa kluczowe:
1 021 wizyt(y)
Co nowego w temacie:

Rehabilitacja w uzdrowiskach

pytacie.
Gorąco polecamy

Turnusy rehabilitacyjne w uzdrowiskach

których szeroką ofertę znajdziecie na portalu Kuracjusz24.pl !
Najbardziej cenione

Sanatoria i uzdrowiska

prezentują specjalną ofertę poprzez portal Kuracjusz24.pl
Popularne

Sanatorium proponuje turnusy rehabilitacyjne

w atrakcyjnych cenach w sezonie 2012 specjalnie dla portalu Kuracjusz24.pl !
Skuteczna

Rehabilitacja sanatoria i turnusy rehabilitacyjne w uzdrowiskach

tylko najlepsze warunki oferty na Kuracjusz24.pl !

Rehabilitacja w uzdrowiskach

Sanatoria i uzdrowiska

Turnusy rehabilitacyjne

Sanatorium turnusy rehabilitacyjne

Rehabilitacja sanatoria i turnusy rehabilitacyjne w uzdrowiskach